Saturday 21 December 2013

Jalan-Jalan Seoul 22-28 Nov 2013 ~ Part 3 – Day 2

Assalamualaikum…

Kepada yang belum baca Part 1 & Part 2 boleh klik link di bawah:

Day 2

Alhamdulillah, hari ini dapat cukup tidur berbanding semalam. Maka, hari ini lebih fresh dan bertenaga dari semalam. Waktu Subuh di Seoul ialah jam 5.45 am dan Syuruk jam 7.15. Bermakna, ketika itu pada bulan November waktu malam lebih kurang 14 jam dan siang 10 jam.

Hari ke-2 kami masih di Kimchi guesthouse dan hari ini juga kena berpindah ke Pencil guesthouse. Pindah randah tu nanti staff Kimchi dan Pencil akan uruskan sebab hari ini kami 3 beranak nak jalan-jalan ke Everland. Everland ialah sebuah themepark yang letaknya diluar Bandar Seoul. Themepark ni yang pertama dibina di Seoul. Nak ke sana memang agak susah kalau tak tau. Oleh itu, kenalah  tanya. So, aku tanya staff Kimchi macamana nak ke sana. Punyalah detail dia explain siap print out map dan bas nombor berapa kena naik. Dari Hongik Univ kena naik Subway ke Gangnam dan kemudian naik bas no. 6002 yang akan terus ke Everland. Senang je rupanya. Cuma kena naik turun transfer subway dan kemudian naik bas.

Subway route Hongik Univ to Gangnam

Setibanya di stesyen bus Gangnam kami bertemu keluarga Abg Talib dari Singapore. Mereka juga bertiga macam kami. So, start dari situ seterusnya jalan-jalan di Everland dan kemudian makan malam di Itaewon kami jalan-jalan bersama. Alhamdulillah, tambah kawan lagi.

Oppa Gangnam jugaa

pemandangan Gangnam to Everland
dalam bas on d way to Everland

beli tiket dulu sebelum masuk Everland
Family Abang Talib dari Singapore

Di Everland pada awal tengahari cuaca agak ok dan kemudian hujan pada hari petang. Masa tu agak sejuk. Hujan dari petang hinggalah kami keluar dari Everland jam 6.30pm. Masa tu gelap dan dah masuk waktu isyak. Maghrib waktu tu jam 5.17pm.

Di Everland juga takda masalah untuk solat. Lokasi Musolla ialah disebelah Mystery Museum. Cuma di Everland takde restoren halal. Alhamdulillah, ketika di Everland keluarga Abang Talib yang supply makanan untuk alas perut. Sebenarnya bawak juga meggi cup tapi tak jumpa mesin air panas.

Musolla @ Everland (Pintu kanan)
Setelah puas jalan-jalan dari hari terang sampai dah gelap namun tak dapat cover semua. Everland ni kalau nak cover semua tempat kena 2 hari. Kaki pun dah lenguh. Pulak tu hujan dari petang takda tanda-tanda nak berhenti. Makin malam makin sejuk. Kami dan family ambil keputusan nak balik dan lagipun perut dah lapar. Kami merancang dinner di Itaewon di Restoren Foreigner. Dari Everland naik bas ke Gangnam dan naik train ke Itaewon subway.

tempat memanaskan badan @ Everland

Hujan @ Everland

Waktu menunjukkan 5.40pm waktu Seoul. Gelap dah macam waktu Isyak.

Subway route dari Gangnam ke Itaewon
Foreign Restaurant di Itaewon - Buffet sytle, 19000 won(rm38) sekepala
Selesai dinner bersama keluarga Abang Talib dan masa tu jam telah menunjukkan 9 malam. So, masa untuk balik dan tidur. Abang Talib tinggal di hotel di kawasan Hongik Univ. Area sama dengan aku. Oleh kerana letih dan malas nak naik turun naik subway maka kami ambil keputusan untuk naik teksi dari Itaewon ke hotel/guesthouse masing-masing. Tambang teksi kena bayar ialah 10000 won (rm30)