Thursday 12 December 2013

Jalan-Jalan Seoul, 22-28 Nov 2013 ~ Part 1 : Intro

Assalamualaikum...

Bismillahirrohmanirrohim.... Alhamdulillah... 2 minggu lepas saya baru balik dari Seoul. Ke sana 7 hari 5 malam. 1 malam tidur dalam flight kemudian 1 malam di Kimchi Guesthouse dan selebihnya di Pencil Guest House, Hondae, Seoul.

Ada cete sebenarnya kenapa 1 malam di Kimchi. Sebabnya ada miss communication antara staff mereka tentang booking saya. Oleh kerana bilik yang saya sudah book sejak July13 tiada maka mereka ganti ke Kimchi yang terletak selang satu block dari Pencil Guesthouse. Cuma bilik tu tak sama yang saya nak iaitu ada dapur, peti ais, microwave, mesin basuh dan bilik air sendiri. Bilik ganti di Kimchi cuma ada Katil untuk 3 orang aje, yang lain-lain kena kongsi. Oklah, cuma 1 malam je... seperkara lagi mereka mengaku kesilapan mereka dan bagi diskaun 10,000 won untuk 1 malam. So, 4 malam tolak 40k won(rm120)... malam pertama saya dah bayar online masa booking so tak dapat rebet.

Kenapa pilih guesthouse bukan hotel?
Untuk pengetahuan, hotel di Korea boleh tahan mahal. Paling murah dalam rm300 tetapi bukan di lokasi yang kita nak atau jauh dari bandar. So, pilihan ke-2 ialah Guesthouse yang murah sikit dan boleh dikatakan selesa. cuma bilik agak kecik sikit. Oklah... untuk tidur je...

Kimchi Guest House

Pencil Guesthouse
Flight
Saya ke Seoul bersama keluarga, 3 orang aje. Berlepas dengan MAS pada 23 Nov jam 12.15 pagi(sepatutnya 11.35 mlm tapi delay) dan tiba di Incheon Airport jam 7.15 pagi waktu Korea(6.15 pagi waktu Malaysia).

Mulanya plan ke Korea pada cuti sekolah Mei-Jun tetapi disebabkan kesihatan Arwah Ayah Mertua tidak stabil maka ditunda ke bulan November. Untuk percutian ke Korea sekurang-kurangnya 5-6 bulan kena plan sebabnya untuk dapatkan tiket flight murah. Kalau nak lagi murah masa Air Asia offer atau Matta Fair. Yang tu kena plan 8-9 bulan. Masa tu boleh saja dapat tiket harga bawah rm1000.

Untuk jalan-jalan Korea ni saya pilih MAS sebab pada tarikh yang sama iaitu pada 22-28 Nov lebih murah dari Air Asia. Dengar cete ada orang lain boleh dapat tiket Air Asia ke Seoul semurah rm500-rm700. Tu rezeki memasing. Untuk tiket MAS saya dapat untuk 3 orang, rm3800++. Ok lah, naik MAS semua siap makan, luggage 30 kg sorang dan entertaiment dlm flight. Kalau naik Air Asia nak semua tu kena top-up. Apa pun Air Asia tetap ada kelebihan sendiri dan saya banyak travel ke luar negara dengan Air Asia. Travel dengan Air Asia nanti saya cete dalam post-post akan datang.

Iternary
Oleh kerana trip ke Korea ni saya tak guna mana-mana package perlancongan jadi iternary kena plan sendiri. Untuk itu 1-2 bulan saya dah start study tentang Korea iaitu tempat-tempat menarik, tentang transportation, lokasi guesthouse, makanan halal dan lain-lain. Banyak keje sebenarnya tapi sebab nak murah kenalah cari maklumat sendiri, menelaah blog ke blog dan baca pengalaman mereka yang pernah ke sana. Antara blog yang menjadi inspirasi saya tentang Korea ialah...
http://budgettravel2korea.blogspot.com/ , http://www.muslimbackpackerseoul.com/ dan beberapa blog lain. Sebenarnya iternary yang dirancang bila sampai sana semua berubah sebabnya keadaan yang memaksa kena ubah. Apapun tempat-tempat yang dirancang tetap dapat pegi. Ada beberapa saja tak sempat sebab kekangan masa.

Persiapan
Persiapan ni penting dan Iternary pun termasuk dalam persiapan. Selain itu, kena tau tentang cuaca masa tarikh travel. Oleh kerana pada tarikh trip 22-28 Nov adalah musim winter dengan itu persediaan tentang pakaian kena diutamakan. Menurut ramalan suhu pada tarikh itu pada waktu siang ialah 5-10 celcius dan malam boleh mencecah minus celcius. So, kenalah ada pakaian winter. Terpulang nak beli atau pinjam. Bagi saya, wife dan anak ada yang beli dan ada yang pinjam. Modal besar bai kalau nak beli semua. Jaket je dekat rm 3,4,5 ratus. Belum lagi long john, sarung tangan, scaf, hat.... huhu... tu pandai-pandai korang la nak budjet. Untuk saya & family, adalah habis dalam rm1300++ untuk beli jaket, long john and kasut water proof.

Makanan
Menurut pengalaman mereka-mereka yang dah ke Korea memang susah nak cari makanan halal di sana. Untuk rujukan lokasi makanan halal boleh ke web Korea Muslim Food Guide. Selain restoren halal, restoren yang berasakan vegetarian juga disahkan orang muslim boleh makan walau takda tanda halal. Yang tu kena yakin. Kalau was-was kenalah bawak makanan dari Malaysia seperti meggi cup. Kalau hari-hari makan meggi cup muak juga. Di bandar Seoul ada setengah tempat seperti Namdaemun dan kedai-kedai runcit disediakan tempat air panas. So, takde masalah nak makan meggi cup.
Kimchi @ Sam Giel Insadong

Restoren Ilbok @ Hondae

Internet
Internet di Seoul kat mana-mana ada, di airport, subway, restoren, guesthouse. Kebanyakannya free of charges. Cuma scan dan connect. Laju pulak tuu..

Internet speed kat Incheon Airport

Internet speed kat Pencil Guesthouse





No comments: