Sunday 21 June 2015

15 Hari Kembara 7 Negara Eropah dan UK, 1-15 April 2015 ~ Hari ke-7

Assalamualaikum...

Hari ke-7 : 7 April 2015


Hari ke-2 berada di bumi Jerman iaitu di pekan Worms. Masa mula-mula kami tak sure kat mana lokasi Worms ni sebab 1st time dengar, itupun masa set GPS nak cari lokasi hotel. Padahal kat booking.com dah ada tapi tak perasan. 

Biasanya bila sebut negara Jerman, bandar popular yang biasa dengar ialah Munich, Berlin, Hamburg, Dortmund. Bandar-bandar tu pernah dengar sebab follow team bola yang pernah lawan Liverpool atau masuk European Champion League. Stuttgart pula macam pernah dengar, manakala Mannheim 1st time dengar masa nak buat iternary. Manakala Berlin pula pernah tau sebab dulu ada tembok Berlin yang memisahkan Jerman Timur dengan Jerman Barat. 1990 bersatu kembali.

Selain itu Jerman popular dengan Adolf Hitler dengan fahaman Nazi dan layanan kepada kaum Yahudi. Kalau nak cerita sejarah Jerman ni panjang bebeno. Cukuplah kita tahu serba sedikit iaitu pada zaman Hitler, negara Jerman merupakan kuasa besar di dunia dan berperang dengan Amerika masa perang dunia pertama. Kini Jerman merupakan salah satu negara Eropah paling maju dan juga merupakan kuasa besar bola sepak dunia. Tahun lepas 2014 Jerman adalah Juara Piala Dunia.

Jerman juga popular dengan perusahaan kereta seperti Mercedes, BMW, Audi, Porshe dan lain-lain. Mercedes pula antara kenderaan paling popular seperti Proton atau Produa di Malaysia. Tidak heranlah teksi di Jerman banyak jenis Mercedes termasuk kenderaan polis.

Lagi satu tentang Jerman sebagai pengeluar kereta mewah dan supercar. Sebab itu ada Autobahn iaitu highway tiada had laju. Memandulah selaju mahu dan jangan risau kena saman speed trap. Dengan sebab itu juga pemandu di Jerman sangat terlatih dan punya sivik yang tinggi. Ada sahabat yang tinggal di Jerman kata nak ambil lesen di sini sangat susah dan susah lulus. Bila dah lulus pemegang lesen memandu Jerman diiktiraf di semua negara. 

Namun begitu tak semua Autobahn boleh bawak laju. Ada setengah kawasan seperti berhampiran bandar kelajuan dihadkan kepada 130kmj, kemudian sedikit demi sedikit hingga 80kmj. Laluan dalam terowong juga dihadkan kepada 80-90kmj. Jarak Autobahn diseluruh Jerman lebih kurang 13,000 km. 

Alhamdulillah, kami berpeluang memandu di Autobahn Jerman bermula dari sempadan Swiss hingga sempadan Luxembourg. Jarak kira-kira 800 km++. Kebanyakkan Autobahn ada 3 lorong. Lorong kiri merupakan lorong paling laju. Jadi kalau rasa bawak 110-120kmj janganlah perasan nak dok lorong kiri lelama, nanti mengganggu Porshe, Lamborgini, Lambogitu nak lalu. Sekali supercar tu pecut, makan asap laaa....

Autobahn menuju ke Luxembourg.
Ok, balik semula cerita travelog hari ke-7. Perjalanan hari ini nak ke Luxembourg dan seterusnya ke Zaanse Schans Windmill di Amsterdam. 

Di Luxembourg nak melawat tapak istana lama iaitu Bock Casamates. Oleh kerana perjalanan hari ni agak jauh, so hari ini kawe kembali memegang stereng. Biasalah untuk long-distance serah kat den... 


Worms-Luxembourg City-Zaanse Schans-Nieuwkoop(BnB)
Sebelum check-out.... view dari tingkap hotel di Worms... teringat Parit Nipah, Muo...
Den sedang memegang stereng di Autobahn menuju Luxembourg
melepaskan stereng seketika....
Sudah tiba di bandar Luxembourg
Maju gak Luxembourg.. antara negara berpendapatan tinggi di Eropah... 
Bas bersambung di tengah bandar...
Bayar parking doloe...
Park sini...
Tu dia bandar dan istana lama Luxembourg

Casemates... Istana lama...

Peninggalan istana lama Luxembourg

Merenung dari atas bertemankan mafla JDT...
kiri Suterling, tengah Asree Crouch dan kanan Azhar Moreno...



Batu-batu ni pun cantek..
The Casamates
Serba sedikit tentang Luxembourg merupakan negara terkecil di Eropah. Bersempadan dengan France, Jerman dan Belgium. Luxembourg terkenal dengan bandar dan istana lama di kawasan tebing bukit. Jika datang ke Luxembourg, melawat istana ini merupakan aktiviti utama dan juga kawasan tarikan pelancong. 

Selesai di Luxembourg perjalanan seterusnya ke Amsterdam, Holland melawat tapak Zaanse Schans Windwill. Antara tempat wajib kena pegi kalau ke Amsterdam. 

Dari Luxembourg ke Amsterdam kena cross negara Belgium. So, perjalanan hari ini melalui 4 negara iaitu Jerman-Luxembourg-Belgium-Holland dengan jarak total 691km. Namun begitu antara sempadan langsung tiada check point atau signboard besar 'Welcome to Luxembourg' dan lain-lain. Tiba-tiba je sudah berada di Belgium atau Belanda. Perasan bila tengok henfon 'no signal'.

Kami tiba di Zaanse Schans lebih kurang pukul 6.30 ptg. Walau pada mulanya tersalah arah akhirnya jumpa juga. Masa kami tiba tidak nampak ramai orang. Hanya kami aja ada. Kemudian baru ternampak beberapa orang termasuk couple dari Indonesia yang tolong ambil gambar kami berempat.


Selamat Datang...
Windmill 
Windmill ialah Kincir Angin. Pada mulanya aku ingat windmill fungsinya untuk sumber tenaga letrik supply kat rumah-rumah. Rupanya memang untuk sumber tenaga tetapi untuk proses hasil pertanian. Patutlah aku tengok windmill banyak di kawasan ladang yang lapang. Kawasan lapang sebab untuk dapatkan angin yang kuat.

Windmill yang terdapat di Zaanse Schans ni jenis lama dan kini merupakan icon negara Belanda atau Holland atau Netherland. Color sinonim ialah hijau gelap. Sekarang ni windmill dah moden. Dibina tinggi dekat 100 kaki dengan bilah kipas lagi besar. Bukan hanya ada kat Belanda je tetapi serata Eropah semua ada windmill jenis moden.

Ni windmill jenis moden..
Lokasi Zaanse Schans ni di utara Amsterdam, dekat dengan laut...



Gambar yg di snap oleh couple dari Indonesia...
Pukul 7.09 ptg dah.... hari masih cerah.. cuma langit berawan...

Setiap windmill ada nama masing-masing mengikut owner... tu tengah baca tu apa nama....

Oleh kerana cuaca yang berangin dan tersangat sejuk, kami tak sanggup berada lama-lama di Zaanse Schans. Memey sejuk giler. Ambil gambar pun gegel. Sourvenir pun tak sempat nak cari. Muka memasing dah naik kecut aku tengok.. haha..

Dari Zaanse Schans, destinasi seterusnya ialah check-in di BnB Elzinga di Neiuwkoop. Jarak dari Zaanse Schans lebih kurang 30km. Dengan owner BnB ni kawe dah deal awal-awal pukul berapa nak check-in. Communicate by email. BnB ni singkatan Bed dan Breakfast. So, sewa kat sini siap dengan breakfast. Awal-awal kawe dah pesan kat owner kami semua muslim. So, untuk breakfast kami prefer makanan yang tiada daging yang kene sembelih. Dia faham.

Masa kami tiba, Tuan Elzinga tiada rumah. Orang lain yang tolong bukakkan rumah. Yang naik basikal tuu...
Jam menunjukkan 8.36 mlm... Baru masuk Maghrib pada pukul 8.23 mlm tetapi masih cerah lagi...  
Sekian kisah travelog hari ke-7.... bersambung Hari ke-8

Route Hari ke-7 : Worms-Luxembourg City-Zaanse Schans-Nieuwkoop (691km)



2 comments:

fitrah said...

salam en Azhar,

nak tanya,
ada tak perkhidmatan sewa kereta pick up London and return di Amsterdam?

or do you have any idea about that?

thanks in advance ya.

Mohamad Azhar said...

Wassalam Fitrah,

Cuba try click link ni untuk car rental service pickup di London and return di Amsterdam, http://www.auto-europe.co.uk/

Harap ia membantu.

Thanks sudi baca blog saya... :)