Sunday 24 May 2015

15 Hari Kembara 7 Negara Eropah dan UK, 1-15 April 2015 ~ Hari ke-2

Assalamualaikum..

Hari ke-2 : 2 April 2015

Malam pertama di London cuma dapat tidur 4 jam aja. Kol 4.30 pagi dah bangun. Jetlag la tuu. Tidur belum dapat adjust ikut waktu tempatan. Perbezaan masa di London ialah 7 jam lambat dari Malaysia. 5 pagi di London bermakna di Malaysia sudah 12 tengahari. 

Tapi bagus juga, taklah lewat nak bangun Subuh. Waktu Subuh di London pada jam 5 hingga 6.30 pagi. Semua GST bangun awal. So, Subuh pertama di London dapatlah kami semua solat berjamaah berimamkan dari BDO.

Asri pulak cakap dia tak dapat tidur sebab masak nasi empet 16 ketul untuk sarapan pagi kni. Dia kata setiap 2 jam kena pegi dapur tengok periuk. Kipidap Asri. Hasil dari komitmen Asri merebus nasi empet maka pagi tu kami semua sarapan nasi empet cecah sambal dan rendang daging. Hmmm.. sedap sungguh! 




Muka ceria lepas sarapan... relax2 sebelum check out..
Dapur Homestay Norle
View belakang rumah homestay Norle
View depan rumah... Ducane Road
Parking keta kat Ducane Road cuma boleh sampai kol 8am aja...
Hall Homestay Norle
Homestay Norle @ Daley House, Ducane Road


Sticker GB kena tampal sebelum masuk Europe..
Siap-siap apa yang patut lebih kurang kol 7.45 pagi check out dari homestay Norle untuk gerak ke Dover kemudian naik feri ke Calais, France seterusnya ke Paris. 

Route asal untuk hari ke-2,

London > Dover > Calais > Paris > Eifel Tower - Porte de Pantin(Hotel)

Memandangkan esoknya hari ke-3 dari Paris nak ke Swiss dengan jarak lebih kurang 600++ km jadi kami tukar iternary ke,

London > Dover > Calais > Paris > Seris(La Valle) - Porte de Pantin(Hotel)

Sebabnya kalau ke Seris esok dan kemudian gerak ke Swiss jarak jadi jauh sikit dalam 800km++. So, setelkan hajat Asri nak ke La Valle dan esok sebelum gerak ke Swiss singgah Eifel Tower. Cerita Eifel Tower next part, hari ke-3

Suhu 7 celcius, jam tu patutnya kol 8am..
Belok kanan ke Crystal Palace..
Perjalanan dari London ke Dover ambil masa lebih kurang 2 jam termasuk kena tempuh jalan jem 10 km nak ke Dover. Tapi kami dapat cilok keluar dari highway ikut jalan pekan dan akhirnya kami tiba sejam awal dari jadual untuk naik feri. Kalau tak jem lagi awal boleh sampai. Sekali lagi dipermudahkan dan kami dapat naik feri awal walaupun belum masanya seperti dalam booking.

Laluan ke jeti Feri..
Tempat check in Feri...
Alhamdulillah... dapat naik Feri awal.. sepatutnya Feri kol 12.05pm tapi naik kol 11.35am





Pilot and Co-Pilot Vauxhall Astra dalam Feri P&O Dover-Calais
Perjalanan feri dari Dover ke Calais merentas selat inggeris mengambil masa lebih kurang sejam setengah. Feri yang dinaiki ialah company P&O memey sangat besar hinggakan lori kontena berpuluh-puluh bijik boleh masuk. Kereta rasanya beratus. Service feri ni 24 jam dan kalau nak murah kena book online. Dalam feri pula macam-macam ada seperti cafe, kedai dan mini casino. Cuma yang takda ialah Surau. Tapi itu bukan masalah untuk tak solat.

Laluan keluar dari jeti feri ke highway Calais-Paris
Feri tiba di Calais kol 2.05(waktu france cepat sejam dari UK) dan terus memasuki highway bertol menghala ke Paris. Jarak Calais ke Paris lebih kurang 300++ km. Sebaik memasuki highway Calais-Paris kami telah diduga dengan GPS tak berfungsi. Waduh! Gawat nih! Kenapak jadi begitu sih? haha.. relax-relax, tenang semua. Masalah kicik aja. Boleh setel punya... Aku drive macam biasa berpandukan signboard menghala ke Paris.

Dalam perjalanan masing-masing berfikir macamana nak selesaikan masalah GPS. 

Ting!! Dapat idea. Bukan ke phone masing-masing boleh roaming? So, for the temporary solution kena open data roaming dan lock ke partner operator. Jika di France partner Celcom ialah SFR. So, just manual select to SFR untuk menikmati data package roaming rm38 sehari. Dengan ada internet panduan perjalanan gunakan Waze atau pon Google Maps pon boleh. Selesai masalah GPS.

Sambil tu discuss sekali destinasi hari ni samada nak ke Eifel Tower atau ke Seris. Sambil discuss sambil lunch tengahari makan roti dan biskut dalam kereta.

Destinasi asal ke Eifel Tower telah ditukar ke La Valle di Seris. Punca GPS tak berfungsi ialah sebab tiada map untuk Euro dalam tu. Takpa... dugaan kecil je tu.. Bab GPS serah kat Asri untuk selesaikan. Bukan apa, kalau hari-hari pakai data roaming nanti mahal pulak bill.

Kena bayar Tol...
Highway on the way to Paris...
Highway agak sesak nak masuk bandar Paris..
Alhamdulillah.. kami tiba di La Valle lebih kurang pukul 6.30 ptg. Setengah jam lagi nak tutup. Sempatlah jalan-jalan melawat tapak dan tengok kawasan. Kawe tak beli pape. Tempat tu lebih kurang JPO dan banyak barang-barang yg ekslusif dan mahal. Cuma Syahrul sorang je beli beg travel Long Champ. Harga dalam €200 x 4 untuk RM.

Su cit na bin jumm at..
Jimmy Choo in the house..
GST...
Waktu Solat kat France
Route hari ke-3... 8am-8pm
Selesai di La Valle hari dah nak Maghrib. Next location ialah check in Hotel Ibis di Porte de Pantin sebab semua dah penat dari pagi tadi travel. Hotel Ibis ni tak jauh dari bandar Paris dan kawasan ini menurut Hj Zikri ramai muslim. Itu antara sebab den pilih kat situ. 

Malam tu dinner makan pizza delivery. Masa nak order memey kelakar. Sucit mula-mula call cakap inggeris tapi dorang reply cakap france lepas tu Sucit bantai cakap melayu at last pegi lobby mintak tolong staff hotel orderkan... haha... kenangan 1st day in Paris...

Ringkasan catatan perjalanan hari ini dan pengajaran,

1. Dari UK drive sebelah kiri, masuk Eropah drive sebelah kanan pula. Sekejap je kekok. Lepas 5-10 min ok.

2. Dari UK masuk highway takde tol. Masuk France sampai Paris ada tol. Rate untuk jarak yg sama dengan Malaysia adalah 3x ganda disebabkan currency.

3. Di UK jarak dalam miles. Di Eropah dalam KM. Meter dalam kereta ada kedua-dua miles dan km.

4. Di UK kena hati-hati dengan speed limit terutama di kawasan bandar/pekan. Di mana-mana ada camera. Speed limit di kawasan urban 20-50mph.

5. Di UK speed limit ialah 70mph(113kmj), manakala di highway France ialah 130kmj tetapi bila hujan/salji had kepada 110kmj. Untuk lori dan caravan, 90kmj.

6. Di UK traffic light dari Hijau>Oren>Merah. Begitu dari Merah ke Oren dulu barulah hijau. Maksudnya bila oren dah standby masuk gear untuk jalan. Sebabnya di kawasan bandar kadar masa hijau atau merah sekejap je. So, jangan buang masa terhegeh2 dah hijau baru nak jalan. Masa itu emas.

7. Dari UK ke France tiada pemeriksaan passport. Jalan terus.

8. Pastikan sebelum travel especially yang sewa kereta, GPS dah siap ada map negara nak pergi. Pengalaman telah mengajar memey susah memandu di negara orang kalau takda GPS. Option lain takda GPS boleh guna Waze atau Google Maps. Tapi perlukan internet dan kena bayar extra kalau roaming. Macamana kami selesaikan masalah GPS ni? Tungguu part 3/hari-3...

Sekian travelog untuk Hari ke-2.... Bersambung Hari ke-3...

Post terdahulu > Persiapan/Hari 1

8 comments:

Unknown said...

Salam bro, Parking kete mcm mn ek kt paris? Ibis Budget tu sediakan car park ke? Saya akan ke Paris this month and sewa kete kt paris. kalo ada tips tentang parking very much appreciate.tq

Mohamad Azhar said...

Wassalam bro @syahmi raduan..

No problem kat depan Ibis budget boleh parking... biasa kalau kita book hotel via booking.com atau agoda ada mention parking free atau reservation needed. masa kawe pegi hari tu just datang dan parking betul2 kat depan hotel. free of charge..

Thanks bro baca blog kawe... :)

Anonymous said...

Assalamualaikum. En Azhar. Nk tanya. Kiranya team GST mmg tak download peta europe dlm gps yg dibawa dr msia tu ke sblm pg. ataupun dah download awal2 (seperti dlm cerita part one download kt piratebay tu tapi malfunction setibanya kesana? ) mohon penjelasan /nasihat tuan dgn lebih mendalam utk kami ikut supaya tak blaku kegagalan mgunakan gps nnt. Terima kasih atas info2 dan tip2 yg sgt bguna ini. Hanya Allah yg dpt mbalasnya.

Mohamad Azhar said...

Wassalam Anonymous 11:01,

Sebelum ke Eropah, tugas prepare GPS serah kat sorang lagi kawan GST. Perasan GPS tak boleh guna bila keluar feri kat calais dan masuk highway france.. ingatkan GPS ada problem tapi rupanya maps europe takde.(Kwn saya ingat dah save rupanya cuma save map UK je..) Bukan sebab GPS tak function..

Masa kat Amsterdam baru dapat download map Europe dan save dalam GPS. Sebelum tu pakai maps download ke iphone yg dah jailbreak(Plan C).. ok gak maps dlm phone tu boleh pakai offline dan yg penting kami tak pernah sesat..

Plan B pakai google maps dlm phone tapi kene subscribe internet roaming. Daily RM38 utk Celcom dan Maxis. Sebelum roaming kena check partner roaming kat negara pegi. Kalau tak nanti melambong bill internet. Itu yg kami guna bila sedar GPS tak boleh track masa sampai france. Dan, dengan internet roaming + googles maps kami berjaya sampai ke La Valle Village dan Hotel Ibis di Porte de Pantin...

Begitulah ceritanya pasal GPS... hehe..

Moral of story pastikan maps negara nak pegi dah save dlm GPS.

Lastly, thanks baca dan jadikan blog as panduan... :)

Unknown said...

Assalamualaikum En. Azhar, nak tanya pasal booking tiket P&O Ferry tu melalui online website https://www.poferries.com ke? sbb dh 4 kali saya cuba still tak berjaya....mohon bantuan:)

Mohamad Azhar said...

Wassalam Miymiy Qamal,

Dulu kami booking memang guna website tu. Kalau tak boleh try link ni, http://www.directferries.com/poferries.htm

Kalau ada masalah lagi boleh direct email saya, kumbang959@gmail.com
InshaaAllah saya cuba bantu mana yg mampu... :)

Tq,

Unknown said...

En.Muhamad Azhar, terima kasih :) berjaya akhirnya saya booking tiket fery

Mohamad Azhar said...

Miymiy Qamal,

Alhamdulillah... semoga segalanya dipermudahkan.. :)