Sunday 25 September 2016

Kembara Mesir, 20-28 May 2016 ~ Hari 9 & 10

Assalamualaikum...

Travelog Mesir sudah sampai ke penghujung iaitu hari terakhir kami di Mesir. Hari ini kami akan meninggalkan Mesir dengan seribu kenangan yang menggamit jiwa. Terasa bertuah kerana dapat jejakkan kaki di bumi anbiya yang penuh sejarah silam dan kisah umat terdahulu. Sedikit sebanyak kami dapat belajar dan melihat dengan mata kami sendiri tinggalan-tinggalan tersebut. Ada antaranya seperti monumen, sungai dan gunung disebut dalam AlQuran. Disamping itu dapat beriktiqaf di Masjid/Universiti ke-2 tertua di dunia iaitu Al-Azhar yang diasaskan pada tahun 970 Masihi.... Alhamdulillah...

Sebelum pulang Geng Nam Mesir bergambar dengan Mr Mohamad Abbad(Travel Agent), bapa Sheikh Rahman, Sheikh Rahman dan biras Sheikh, Mohamad(personal tour guide)

Hari ke-9 ~ 28 May 2016

Ok, untuk kisah hari ini penerbangan balik dari Airport Cairo pada pukul 1.10 petang dan akan tiba/transit di Abu Dhabi pada pukul 8.30 malam(waktu UAE). Asalnya transit di Abu Dhabi cuma 6 jam aje tapi jiran kami yang menetap di Abu Dhabi dan merupakan pilot di ETIHAD telah ubah masa transit tiket flight dari 6 jam kepada 14 jam. Sebabnya dia(Rudy) nak kami balik ke Malaysia dengan flight yang dia drive... haha... drive... bahasa mudah... maksudnya dia jadi pilot untuk flight yang kami akan naik dari Abu Dhabi ke KLIA... So, dalam masa transit tu boleh la jalan-jalan Abu Dhabi dan tidur rumah dia.

Kepada yang nak berkenalan, ni den share pasal jiran kami yang dok Abu Dhabi, Kapten Mohd Rudy Abd Wahab aka Geng Kayuh aka Geng Surau P10 Bandar Dato' Onn(BDO) aka Geng Travel (baru-baru ni gi Istanbul dengan dia).. Dia ni nama je dok Abu Dhabi tapi selalu gak balik BDO. Dia buat Abu Dhabi-BDO macam ulang alik KL-JB je... haha..

Kalau ada yang perasan, pada 27 Ogos 2016, Harian Metro ada siar pasal kerjaya dan family dia. Ni kawe share kalo sesape tak perasan atau tak beli paper. Kawe pon bace kat online je.. Kalo dah masuk paper kira glamour laa... kami pun jiran-jiran tumpang bangga sebab dia sekeluarga dapat masuk paper...hehe...

Rudy dan Family
Rudy dan rakan sekerja...

Bestkan jadi pilot kan... boleh pusing satu dunia... dulu den pernah gak ada cita-cita tapi cita-cita jadi drebar bas je.. hehe.. den ingat cita-cita tu timbul sebab selalu naik bas ekspress dari Singapore untuk balik kampung kat Muar. 

Dulu Alhmarhum bapak den keje kat Singapore. Bila cuti sekolah atau raya dari JB akan balik Singapore dulu kemudian baru balik kampung.. kira masa tu tiap kali cuti sekolah atau cuti hujung minggu kami sekeluarga akan keluar negara ke Singapore. Dari Singapore kalau nak balik kampung kat Muor kami naik Bas Ekspress Hasry. Bila selalu naik bas berangan pulak nak jadi drebar bila besar nanti.. haha.. agaknya kalau masa tu selalu naik kapal terbang mungkin berangan nak jadi drebar kapal terbang.. hehe... tapi apa ke hal dari Singapore balik ke Muor naik kapal terbang?... kalau ada pun memey tak mampu naik kapal terbang sebab belum ada kapal terbang tambang murah...

Ok, cukup cete verangan, balik semula cete travelog.

Pagi hari ke-9 lebih kurang pukul 9 pagi dah kena check-out dan ada transport akan ambil dan hantar kami ke airport. Dari hotel ke airport ambil masa dekat sejam juga. 

kanan tu, Mr Mohamed Abbas... hari tiba dan hari last je dia ada...
kepada yang berminat jalan-jalan Mesir boleh terus contact dia...
check poin masuk airport.... tertarik dengan keta macam kat london...
sampai sudah old school Cairo Airport...
Kat sana Sheikh Rahman, ayah dia dan Mohamed dah tunggu. Ada barang yang diorder seperti jubah nak kena serah sebelum balik. Sheikh Rahman ada kirim 1 beg untuk diserahkan pada isteri dia kat BDO. Sheikh Rahman balik Malaysia lagi seminggu sebab nak spend time masa dengan mak bapak dia kat Zagazig.

Macam Morsi ayah Sheikh Rahman...
begambo.... Mohamed bagi sorang sekotak kurma...
Suasana tempat check-in...
Dalam tempat boarding jumpa firaun dengan anak dia...
patung-patung sorvenir... tengok aje..
Fridge Magnet tapi banyak gambo orang...

Mataa...

Tunggu shuttle
Dalam shuttle...
naik Airbus 340, 4 engine...
Panorama..
patut take off 1.10 ptg... dah lewat 26 min..
patutla lewat ada flight Royal Jordan... time ni tengah tunggu que nak take off
terbang sudaa.... bawah tu laut merah...
selamat land di Abu Dhabi...
Apandi dan 'baby'... 
kat airport Abu Dhabi

Setibanya di airport Abu Dhabi, Rudy dah tunggu. Ini kali ke-2 bagi aku dan 1st time bagi yang lain. Dari airport Rudy terus bawa kami ke Sheikh Zayed Grand Mosque. Grand Mosque tutup pukul 10 mlm. Masa sekarang dah pukul 9.20 mlm. Sempat lagi.

Masa tiba ni dah 9.30 mlm... ada setengah jam je nak jalan-jalan melawat kawasan


Geng Nam @ Grand Mosque


Kali ke-2 aku pegi masjid ni.. cuma kali ni pegi malam...




Selesai ke Grand Mosque, Rudy bawa pegi makan di Restoren Nasi Arab.. area mane entah lupa pulak.. hehe.. Kata Rudy kat sini murah dan paling penting lagi sedap dari lain-lain yang den pernah pegi tahun lepas. Bila makan, kompom memey sedap. Kata Rudy ni tempat dia baru jumpa sebab tu tahun lepas masa gi Abu Dhabi dia tak bawak..

Ni baru separuh keluar...
Setel makan nasi arab terus balik rumah sebab Rudy kena tidur paling lewat pukul 11 mlm. Kan esok dia nak drive kapal terbang, so kena tidur awal at least 6 jam. Esok flight balik kami pukul 10.40 pagi.

Tiba di rumah, wife Rudy hidangkan Teh Tarik 2 jag.. perghh! nikmat sungguh! manatak dah 10 hari asyik minum teh arab je... hehe... At last malam tu Rudy tidur dekat kol 12 jugak layan kami sembang..

Kat ruang tengok TV rumah Rudy... 

Hari ke-10 ~ 29 May 2016

Subuh di Abu Dhabi lebih kurang pukul 4 am. So, pagi lepas bangun Subuh terus siap-siap nak ke airport. Kena ikut Rudy keluar sekali. Malam tadi dapat lah tidur 3 jam lebih. 

Apandi dan koleksi mini kapal terbang Rudy... kat rumah BDO lagi banyak... masa ni siap-siap nak ke airport

Geng Nam dan Kapten Rudy

Airport Abu Dhabi dalam pembinaan.. tahun depan 2017 siap...
Yas Marina F1 circuit dan Ferrari World..
Ferrari World... indoor theme park
3 seat dok 2 orang...

Oleh sebab kenal Rudy dapat sourvenir free..
Kami selamat mendarat di KLIA lebih kurang pukul 10.30 malam. Kami tak segera turun sebab dah request dengan Rudy nak masuk cockpit. Alhamdulillah.. Kapten dan Naib Kapten benarkan dan kami semua dapat masuk cockpit... dah macam budak-budak kat Kidzania pulak... hehe...

Kat cockpit dapat dengar penerangan dari Rudy serba sedikit pasal button-button yang macam-macam kat dalam tu. Stereng pon dapat pegang.

Tu dia kapitan Apandi...
Seat kiri untuk kapten... seat kanan untuk co-pilot... 
1st officer Al-Azhar...
Co-pilot tarbus Husin..
Co-pilot Hj Sabaraudin
Kapitan Hj Razali nak berpantun...
Co-pilot Hj Yunos say good to camera...
Stewardess dan Kapten
Video Flight dari Abu Dhabi - KLIA


Selesai bergambo sakan dalam cockpit, perjalanan masih belum selesai selagi tak sampai di home sweet home di BDO, Jay Bee. Ada 4-5 jam lagi ikut highway. Dari KLIA nak ke Putrajaya Sentral kena ambil ERL dan kemudian drive balik JB. Rudy join sekali balik BDO sebab flight dia balik ke Abu Dhabi pada tulat, hari Rabu.

Kami tiba di JB dekat pukul 5 pagi, 30 May 2016. Bermakna keseluruhan perjalanan kami dari hari keluar dari BDO hingga hari balik ialah 11 hari. Alhamdulillah semua selamat sampai ke rumah masing-masing maka berakhir lah kisah travelog Kembara Mesir. Semoga apa yang saya kongsi dapat memberi sesuatu yang bermanfaat terutama tentang kisah-kisah Nabi dan umatnya.

Akhir sekali terima kasih kerana sudi baca travelog kembara mesir dari awal hingga akhir. Next travelog ke Turki kite...

Last but not least, di bawah ini den kongsikan perbelanjaan keseluruhan untuk kembara ini seperti di bawah,

1. Package 9 hari 8 malam - USD790 (RM3160)
- Airport transfer
- Tour Guide 
- Hotel di Cairo, St Catherine dan Sharm El Sheikh
- Transportation
- Makan 3x (Breakfast, Lunch dan Dinner)
- Tiket tempat lawatan seperti Piramid dll
- Tour guide naik Jabal Musa  

2. Tip - USD50 (RM200)

3. Belanja/Shopping - USD115 (RM460)

4. Naik Cruse - USD35 (RM140)

5. Tiket Flight - RM2050

Total - RM6010


No comments: