Sunday 12 August 2018

Kembara UK 2018 England-Wales-Scotland ~ Hari 4

Assalamualaikum wbt.

Hari ke-4 ~ 14 April 2018

Hari Perlawanan Liverpool vs Bournemouth.
Asalnya game ni pada pukul 3 petang tapi dilewatkan ke pukul 5.30 petang. Waktu kat Malaysia tengah malam 12.30 am.

Pengalaman kali ke-2 nak tengok game kat Liverpool dan kedua-dua game kena reschedule.
Kali pertama tahun 2015 game Liverpool lwn Newcastle. Jadual asal pada hari Sabtu 11/4/15, 3 ptg ditukar ke hari Isnin 13/4/15, 8

Bila jadual game yang melibatkan tukar hari maka segala yang dirancang seperti iternari dan booking guesthouse juga kena ubah untuk sesuaikan dengan jadual baru.

Masa 1st pengalaman 2015 di Liverpool takde masalah kerana masa tu Abang Nazali yang uruskan tengok game dan dok guesthouse dia. Masa tu kami cuma ada masalah guesthouse kat London bila tukar tarikh jadi fully booked untuk tarikh yang kami nak tukar. Gawat gak time tu kena cari guesthouse lain. Memey dapat yang lain tapi tak selesa seperti guesthouse awal yang kami tempah.

Kalau nak tau cerita pasal 2015 boleh baca post tu kat link ni,
http://azhartravelog.blogspot.com/2015/08/hari-ke-13-15-hari-kembara-7-negara.html

Kali pertama tukar hari game.
Kali kedua tukar masa game.

Apapun tujuan nak tengok game Liverpool kali kedua adalah pencetus idea Kembara UK 2018. Sebelum ni tak pernah mimpi nak jejak kaki ke Liverpool seterusnya tengok game kat Stadium Anfield. Alhamdulillah... sejak 3 tahun lepas dah 2 kali. Kedua-dua kali dengan geng sekerja.

InsyaaAllah.. kalau ada rezeki datang Liverpool nak bawak family pula. Mungkin kali ke-3 tak tengok game (sebab tiket mahal bai kalau bawak 3 orang tengok game) tapi nak explore tempat menarik lain di Liverpool. Banyak sebenarnya tempat menarik kat sini dan antara sebabnya Liverpool terletak di sebelah Sungai Mersey dan Laut Irish menjadikan ia bandar pelabuhan yang maju satu ketika dahulu.

Baru-baru ni kalau korang ada tengok Majalah 3(6 Aug 2018) ada cerita pasal filem Pulang dan kaitan dengan Liverpool.

Liverpool ni dulu-dulu tahun 50-60an merupakan bandar paling kaya kat UK. London pon tak sekaya Liverpool. Sebabnya Liverpool adalah bandar pelabuhan. Jadi kaitan filem Pulang dengan Liverpool nak cerita pasal ramai orang melayu jadi kelasi kapal dan kemudian berhijrah ke Liverpool. Antaranya Pak Mat Nor. Nama tu sama plak dengan nama arwah bapak kawe. Mohamad Azhar bin Mohamad Noor. Itu pasal kawe dengan Pak Mat Nor dan Liverpool macam ada kimia.. hehe...

Kepada pembaca-pembaca blog kawe yang bukan fan Liverpool teruskan lah baca. Biasalah kawe ni kalau cete pasal Liverpool memey over sikit. Harap korang tak loya.. hehe...


We are Liverpool Kipas Susah Mati...

The Mersey Gateway

Disebabkan hotel kami terletak di Runcorn yang jaraknya dekat 30km dengan Liverpool. Manakala Liverpool dan Runcorn dipisahkan oleh Sungai Mersey. Makanya bila mau ke Liverpool kena lalu jambatan. Boleh taknak lalu jambatan tapi kena lalu sampai Warrington.

Sebelum ni nak cross Sungai Mersey boleh lalu jambatan lama tapi la ni dah ada jambatan baru. Beza lalu jambatan lama dan baru ialah Toll.


Jambatan lama dekat depan hotel je.. jambatan baru lalu jauh sket 4-5km
Jambatan Lama

Signboad kena Tol tapi takde pondok tol?


Masa 1st time lalu Jambatan Mersey ni macam tak nampak ada pondok tol. Cuma nampak signboard suruh bayar tol. Masa tu tak amek pot sangat. Tapi bila serve kat Web Mersey Gateway baru tahu kalau tak bayar dalam masa ditetapkan akan dikenakan penalti. Jadi kawe pon cari cara-cara macamana nak bayar melalui online. Jambatan baru tu ada kamera bai yang boleh tahu keta ko lalu atau tak. Kesimpulannya kalau dah lalu jangan cuba-cuba taknak bayar ya. 


Bayar tol online

Tak bayo kene penalty


Albert Dock

Albert Dock ialah sebuah dermaga kapal dagang yang dibina pada tahun 1841. Lama dah wujud tempat ni dan pernah gemilang satu masa dulu. Kini Albert Dock merupakan salah satu tempat tarikan pelancong di Liverpool.

Antara sebab Albert Dock jadi tarikan pelancong ialah, dulu kapal Titanic pernah berlabuh di sini masa 1st time nak berlayar. Salah seorang penumpang Titanic ialah Jack. Masa tu Jack takde tiket naik kapal tu. Tiba-tiba ada geng ajak dia bertaruh dan sape menang dapat tiket kapal Titanic ke New York. Masa tengah bertaruh Titanic dah nak belayar. Jack menang dan nasib dia sempat naik Titanic dan bertemu Rose. Apa jadi lepas Jack jumpa Rose? Panjang kalau den nak cete kat sini. Tengok sendirilah filem Titanic.









Memorial Elvis pon ada kat sini








Sejam je kami luangkan masa di Albert Dock. Selain ada Titanic Memorial, juga ada Muzium Beatles, Muzium Liverpool, Muzeum Maritim, Eye of Liverpool dan lain-lain.

Beberapa tempat je kami sempat pegi dan paling lama kat kedai sourvenir. Kalau nak pegi semua tempat kat Albert Dock at least kena 1 hari.



Liverpool City



Liverpool Store

Selesai di Albert Dock, lawatan seterusnya ke Liverpool Store di Stadium Anfield.

Masa datang 2015, Liverpool Store kat level bawah Main Stand Stadium Anfield. Tahun ni datang dah pindah ke bangunan baru di sebelah Stadium. Store baru ni lebih besar dan lebih banyak barang-barang untuk dibeli belah.

Liverpool Store at sebelah stadium
kat depan Liverpool Store... mafla beli kat kedai sourvenir di Albert Dock 



Nak beli shirt polo takde saiz pulak... aduyai..
sambor jaket ni... 50 pound selai..



Jalan Anfield

Bangunan depan Stadium

Suasana 4 jam sebelum game..


Kawasan belakang stadium.. ni stand baru siap 2 tahun lepas... tambah 10k lagi kapasiti stadium
Memey tak salah kawe sokong Liverpool...

Selesai membeli belah di Liverpool Store, sementara nak tunggu game kol 5.30 kami pegi lunch dan solat dulu. Lunch kat tempat semalam di Zatar Restoren.







Game Day : Liverpool vs Bournemouth

Sejam sebelum game kami dah tiba kat Stadium. Park kereta kat St Domingo Car Park dan jalan kaki ke Stadium. Nak park kat situ kena tempah online dan bayarannya 10 pound.

12 min jalan kaki dari St Domingo Car Park ke Stadium Anfield

Kiri - Stadium, kanan - Liverpool Store... suasana sejam sebelum game


tiket game.. siap seat no.
20 min sebelum game
JDT season pass at Stadium Anfield
Tifo mengenang peristiwa 96
Position tempat duduk kali ni belakang tiang gol... best gak view dari sini..
50k penonton..

M.Salah amek corner

Menang 3-0






Bas fan Liverpool


Tinggal beberapa bijik keta yg belum keluar termasuk keta kami..

Keputusan perlawanan ialah Liverpool menang 3-0 dengan Bournemouth. Gol-gol hasil jaringan dari 3 serangkai penyerang paling bahaya kat EPL iaitu Mane, Salah dan Firmiho. 


Nasi Lemak Liverpool

Lepas tengok bola dan sebelum balik hotel kat Runcorn kami dinner dulu kat Nasi Lemak Liverpool. Kat Cafe bertemu pulak satu grup lain yang juga lepas tengok game Liverpool. Mereka ni ada yang dari KL dan Singapore. Sambil makan sempatlah kami borak-borak sambil tukar-tukar maklumat tentang Liverpool dan cara-cara nak dapatkan tiket game Liverpool. 

Menu di Nasi Lemak Liverpool
Gambar cilok dari FB Nasi Lemak Liverpool

Sekian kisah Hari ke-4 Kembara UK 2018 di Liverpool dan episod seterusnya Hari ke-5 pada post akan datang...
https://azhartravelog.blogspot.com/2018/08/kembara-uk-2018-england-wales-scotland_19.html

Post terdahulu,

  

No comments: